In 2020 bleek uit een grootschalig onderzoek van UNICEF dat 1 op de 4 jongeren stress ervaart door schoolwerk. Voor dit artikel vroegen wij aan Mayke Eckhardt, conrector op het Jan Tinbergen College, wat er nodig is om jongeren op school te helpen om gemotiveerd te blijven.
Hoe zet jij je actief in om jongeren op school te helpen?
Als conrector ben ik het aanspreekpunt voor de kinderen op school. Ik probeer de kinderen op school te helpen met individuele aandacht. Zo is er bijvoorbeeld een leerling geweest die super intelligent was, maar niet gemotiveerd was om goede cijfers op school te halen. Ik wist dat deze leerling een passie had voor koken, maar onze school is niet voorzien van een keuken. Toen de schoolprestaties in het tweede leerjaar verder naar beneden gingen heb ik met deze leerling afgesproken dat ik een stageplek zou regelen als hij goed zijn best zou doen op school. Na een dag meelopen in de keuken besloot deze leerling dat koken de perfecte bezigheid was. Inmiddels werkt deze leerling als chef-kok in een restaurant waar hij zich helemaal thuis voelt.
Wat is er op school nodig op jongeren te stimuleren?
Wij zijn allemaal jong geweest en daardoor weet iedereen dat je niet altijd gemotiveerd bent om goed je best te doen op school. Als de thuissituatie bijvoorbeeld niet optimaal is dan is het voor jongeren lastig om hun aandacht erbij te houden. Om jongeren op school te stimuleren is er specifieke en individuele aandacht nodig.
Zo merken wij bijvoorbeeld dat sommige leerlingen helemaal opbloeien wanneer zij de verantwoordelijkheid krijgen om andere leerlingen te helpen. Voor andere leerlingen is het juist belangrijk om voldoende complimenten te krijgen om gemotiveerd te blijven. Door jongeren te complimenteren laten wij als volwassenen zien dat hun prestaties opgemerkt worden. Dit zorgt ervoor dat leerlingen meer vertrouwen in zichzelf hebben waardoor er ruimte is voor inbreng van eigen initiatieven en ideeën.
Wat zou jij graag willen veranderen op school?
Als ik minister van onderwijs was dan zou ik meer geld willen uitgeven aan maatwerk en trajecten om leerlingen persoonlijk te kunnen ondersteunen. Omdat de klassen op school steeds groter worden is het niet altijd mogelijk om jongeren de juiste aandacht te geven. Hier zijn meer mensen voor nodig zodat er kleinere klassen op verschillende niveaus gemaakt kunnen worden. Wanneer het aantal leerlingen in de klas omlaag gaat, is het voor de docent makkelijker om zich te richten op persoonlijke ontwikkeling van jongeren in de klas.